12 november, 2014

Tada! - peutermuts en sjaal

Mijn jongste dochter van net 3 jaar is behoorlijk kouwelijk aangelegd. Ze wil altijd graag een muts op als het waait, een hemd aan en loopt ook zomers vaak met een vestje als extra laagje. En nu het buiten weer kouder wordt, wil ze graag weer een muts op en een sjaal om. "Geen probleem" dacht ik en pakte haar spullen van vorig jaar. Maar helaas, de muts paste echt niet meer en de sjaal leek wel de helft korter te zijn. Ach ja, kleine meisjes worden groter en mutsen en sjaals groeien doorgaans niet met ze mee.

















Er moest dus een nieuw setje komen. Ik pakte drie bollen van het nieuwe garen "Merino Extrafine Color" in de kleur 490 Kopenhagen Mix, een restje "Extra Soft Merino" in de kleur 5143 Pink, mijn haaknaald 4,5 en ging aan de slag.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de "Merino Extrafine Color" echt héérlijk haakt! Het garen is lekker zacht  en glijdt soepel van de haaknaald. De steekdefinitie is prachtig en de kleuren vind ik zelf om te smullen. Door dat het 100% merinowol is, ademt het (niet onbelangrijk voor een muts) en is het tegelijkertijd heerlijk warm. Het garen mag zelfs in de droger!

























Ik maakte een simpele granny sjaal en een bijpassende muts in stokjes. Het verzoek van dochterlief was flappen voor haar oren want anders werden ze zo koud. En ook graag een bal op haar hoofd. Ik haakte dus twee oorflappen en maakte een ouderwetse pompom die ik bovenop vastnaaide.

Het roze randje en de pompom zijn niet zo fel gekleurd als op de foto.
Veel minder fluoriscerend!



















De rand van zowel de muts als de korte kanten van de sjaal werkte ik af met "Extra Soft Merino". Beide garens combineren echt uitstekend met elkaar! Ik haakte overigens de rand met de krabbensteek. Een mooi randje dat het echt af maakt.

























Toen alles af was en ze alles even moest passen vond ze het zo mooi dat ze er ruim een uur mee op de bank heeft gezeten. Voor mij een teken dat ze er echt blij mee is!

Nog even wat bijzonderheden over de garens:

Schachenmayr Original "Merino Extrafine Color"
Samenstelling: 100% scheerwol
Gewicht per bol: 50 gram 

Looplengte: ca. 120 meter
Naald: 3,0 - 4,0 mm
Wasvoorschrift: machinewas tot 40 graden, mag in de droger op een lage temperatuur, vervilt niet


Schachenmayr Select "Extra Soft Merino"
Samenstelling: 100% merinowol (superwash)
Gewicht per bol: 50 gram 

Looplengte: ca. 130 meter
Naald: 3,0 - 4,0 mm
Wasvoorschrift: machinewas

4 opmerkingen:

  1. Mooi zeg,
    En prachtige kleuren. Ik snap dat je dochter de muts en sjaal niet meer uit wilde doen, haha.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vind hem echt prachtig en speelt er binnen mee dat ze buiten loopt!

      Verwijderen
  2. Jouw dochter heeft het geschoten met zo'n creatieve mama, die zorgt dat zij het overal lekker warm heeft én ook nog zulke mooie spullen voor haar maakt. De must is super.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen