16 maart, 2016

Tada! - gehaakte sokken deel 2

Een tijdje terug liet ik je in dit bericht een paar gehaakte sokken zien. Het is het eerste paar gehaakte sokken op mijn blog, maar niet het eerste gehaakte paar sokken dat ik maakte. Mijn eerste paar krijg je vandaag te zien.






































Ik haakte het patroon "Vrolijke Vasten" van pagina 27 uit het boekje "Sokken haak je zo!". Omdat het mijn eerste paar gehaakte sokken was, had ik er niet bij stil gestaan dat ik 1,5 bol sokkenwol nodig heb voor een paar gehaakte sokken maat 39. Voor gebreide sokken heb je aan één bol genoeg maar met haken verbruik je echt meer garen als met breien. Dus werd de rechter sok uit een andere bol gehaakt met hetzelfde kleurnummer maar - zo bleek tijdens het haken - een ander verfbad. Het resultaat zijn twee sokken die duidelijk wel familie zijn maar zeker niet in de eerste graad. Misschien zijn dit achterneefjes van elkaar, overduidelijk geen broers!




















Zo zie je maar weer dat er wel degelijk een groot verschil KAN zitten tussen twee verfbaden. Het hoeft niet, maar het kan wel. Ik stoor me er niet aan. De sokken zitten heerlijk en houden mijn voeten warm en eigenlijk vind ik het wel grappig twee sokken die heel erg op elkaar lijken maar niet precies hetzelfde zijn.
Ik gebruikte overigens dit garen van Atelier Citron, onder andere verkrijgbaar bij Wolhalla, de winkel van mijn moeder. Zij heeft nog veel meer prachtige sokkengarens van een zeer goede kwaliteit. De keuze is er reuze!
























Het patroon van deze sok is een echte aanrader. De verlengde vasten zijn stevig maar soepel en de sok vormt zich uitstekend naar mijn voet. Zelf hou ik van een sok die niet te los om mijn voet heen zit en deze voldoet daar perfect aan. Daarnaast haakt de steek vlot weg en heb je binnen no time een sok gehaakt. Zorg dus wel voor 2 bollen garen uit hetzelfde verfbad óf haak boord, teen en hiel met een bijpassende uni. Dat kan natuurlijk ook.

Marjolein

6 opmerkingen:

  1. Door het gemêleerde garen passen de sokken duidelijk bij elkaar. Gewoon tegen niemand zeggen dat het neven zijn in plaats van broers.
    Veel plezier met het haken van het volgende paar.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door het kleur verloop zie je het niet hoor ze zijn gewoon mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk paar sokken! De kleuren zijn top, niemand die iets ziet. Dit patroon ga ik ook nog is proberen, eerst op jacht naar sokkenwol. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marie! Sokkenwol koop je bij www.wolhalla.nl. Echt het grootste assortiment!

      Verwijderen
  4. Staat wel leuk, die 2 sokken. Passen best goed bij elkaar, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen